چرا بايد به مدرسه حكمت كمك كنم؟

 

به اين سئوال در قالب پاسخ به چند سئوال زير پاسخ مي دهيم!

 

  1- مدرسه حكمت چرا وجود دارد؟

2- مدرسه حكمت توسط چه مركز و چه كسي ايجاد شده است؟

3- مدرسه حكمت طي چه فرايندي ايجاد شد، در حال حاضر چه وضعيتي دارد، و در مراحل بعدي چه مسيري را در پيش دارد؟ 

4- مدرسه حكمت در حال پي ريزي چه نوعي از تعليم و تربيت، و با چه ويژگيهايي است؟

5- آيا مدرسه حكمت فقط يك مدرسه است يا هدفي وسيعتر را دنبال مي كند؟

6- آيا مدرسه حكمت يك بنگاه اقتصادي و درآمدزا است؟ يك مركز پژوهشي است؟ يا يك مركز خيريه؟ و آيا خودگردان است؟ 

7- با توجه به عدم خودگرداني، منابع مالي مدرسه تا كنون چگونه تامين شده است؟

8- آيا اين كار از نظر علمي و عملي شايستگي خود را احراز كرده، كه ضرورت حمايت دولتي از آن وجود داشته باشد؟ 

9- آيا متوليان دولتي كه اين كار رسما به حوزه آنها مربوط مي شود (نظير وزارت آموزش و پرورش)، كمكي به تامين منابع اين كار انجام داده‌اند؟ چرا؟

10- چه دليلي وجود دارد كه مراكز و افرادي غير از متوليان رسمي حوزه تعليم و تربيت، به اين كار كمك كنند؟ 

11- در چه ابعادي مي توانيم به تامين منابع مدرسه حكمت كمك كنيم؟

12- كمك مالي مستقيم يا تماس به چه صورت مي تواند انجام شود؟

 

 

1- مدرسه حكمت چرا وجود دارد؟

چند سئوال اساسي پيش روي نظام آموزش كشور قرار دارد:

·   چرا فارغ التحصيلان ما آنقدر كه مورد انتظار است با دين و قرآن مانوس نيستند، و پس از 34 سال از انقلاب اسلامي، مدارس نتوانسته نقش خود را در اين زمينه به خوبي ايفا كند؟

·   چرا فارغ التحصيلان ما در بكارگيري عملي دانسته هاي خود ناتوانند، نيازهاي مراكز كار در تعليم و تربيت رسمي برآورده نمي شود، و محفوظات آنها كاربردي نيست؟

·   چرا فارغ التحصيلان ما در تلاش جمعي ناموفقند، و مدرسه كمك زيادي به آنها براي حضور و ايفاي نقش در جامعه نمي كند؟

·    بر خلاف آنچه كه در سنين پيش از دبستان در علاقه كودكان به يادگيري چيزهاي جديد مشاهده مي‌شود، چرا دانش آموزان پس از ورود به مدرسه، با علاقه و انگيزه درس نمي‌خوانند، بلكه نمره و ترس و فشار، تنها عوامل حركت و تلاش آنها در مسير يادگيري است؟

 

مدرسه حكمت تلاش مي كند با تمركز در ارائه پاسخ به اين سئوالات، راه حل هائي را پيش روي نظام آموزشي قرار دهد. راه حل هائي كه:

1.      مبتني بر نظريات شفاف و استوار،

2.      در قالب معماري و طراحي منسجم،

3.      به صورتي كه به صورت توام هم ابعاد كلان نظام آموزشي، و هم ابعاد برنامه درسي را مورد توجه قرار داده،

4.      به صورت عملياتي در سطح يك مدرسه اجرا و تجربه شده،

5.      و قابليت اشاعه و تحت تاثير قراردادن ساير مدارس و حوزه هاي نظام تعليم و تربيت را داشته باشد.

2- مدرسه حكمت توسط چه مركز و چه كسي ايجاد شده است؟

مدرسه حكمت توسط مؤسسه مطالعات راهبردي فناوري اطلاعات طليعه ستاره فروزان، در سال 1388 تاسيس شده است. خود موسسه مطالعات راهبردي در سال 1381 در پي 11 سال (81-1370) فعاليت‌هاي منسجم مطالعاتي و طراحي مؤسس آن (اردوان مجيدي) در زمينه طراحي معماري و مهندسي نظام‌هاي كلان، و حوزه‌هاي مرتبط، تأسيس گرديد. مؤسسه مطالعات راهبردي فناوري اطلاعات يك مؤسسه غيرانتفاعي پژوهشي و طراحي در زمينه نظام‌هاي كلان و برنامه‌ريزي توسعه است. رويكرد پژوهش و طراحي مؤسسه بر پوشش خصوصيات نظامهاي كلان متأثر از فناوري اطلاعات از يك سو،‌ و نيازمندي‌هاي جامعه اطلاعاتي از سوي ديگر، در بستر يك جامعه و نظام دين بنياد اسلامي متمركز گرديده است.  فهرست فعاليتهاي انجام شده و  مستندات نسبتاً مبسوط نتايج فعاليتها (توليدشده در مؤسسه)، و متن مقالات و كتب منتشرشده يا در دست انتشار، در وبگاه مؤسسه (www.irit.ir) در دسترس است. موسس، موسسه، و مدرسه كاملا مستقلند و  به هيچ سازمان دولتي، و نيز گروه سياسي وابستگي ندارند.

3- مدرسه حكمت طي چه فرايندي ايجاد شد، در حال حاضر چه وضعيتي دارد، و در مراحل بعدي چه مسيري را در پيش دارد؟

مؤسسه مطالعات راهبردی فناوری اطلاعات با عنایت خداوند متعال از سال 1376 حرکتی پژوهشی را آغاز نموده است و به یاری او تاکنون ادامه داشته است؛ در ابتدا تلاشی برای ترسیم جدیدی از نظام آموزشی صورت گرفت که مهمترین ابعاد نتایج این تلاش و پژوهش چند ساله، در قالب چندین گزارش، مقاله و كتاب منتشر گردیده است و از طریق سایت مؤسسه قابل دسترسی است. بر اساس پشتوانه‌های نظری و عملی به‌دست‌آمده از این فعالیت چندین ساله، پس از اجرای یک نمونه محدود در سال 1386و با توجه به نتایج قابل توجه آن، در سال 1388 «مدرسه حکمت» و در مرحله اول «دبستان پسرانه»، به خواست و یاری خداوند متعال فعالیت خود را آغاز نمود. و در مرحله بعدي پس از يك سال،‌ «دبستان دخترانه» و «راهنمائي پسرانه» به اين مجموعه اضافه شد. توسعه مجتمع به تمام مقاطع طي سالهاي آينده در مرحله بعدي پيش بيني شده است(ان شاء الله). در حال حاضر (سال 1390) 120 دانش آموز در اين مدرسه تحصيل مي كنند.

4- مدرسه حكمت در حال پي ريزي چه نوعي از تعليم و تربيت، و با چه ويژگيهايي است؟

 برخی از خصوصیات و ویژگی‌های مدرسه حکمت،‌ كه دانش آموزان در آن زندگي مي كنند، عبارتند از:

  •       محوریت قرآن و تعالیم الهی در کلیه فعالیتهای آموزشی،

  •        برنامه درسی مبتنی بر قرآن و پرورش شخصیت، هویت و باور کردن صفات کریمه الهی،

  •       استفاده از شیوه های نوین آموزش و یادگیری،

  •       استفاده مؤثر از فناوری و رایانه شخصی در محیطی امن، جذاب، صمیمی، خودجوش و فعال برای هر دانش آموز،

  •       محیطی غنی از منابع چند رسانه ای،

  •       بهره گیری از مشارکت خانواده ها در امور آموزشی و اجرایی مدرسه،

  •       توجه به پرورش هویت دانش آموزان،

  •       رشد خلاقیت و استعدادهای دانش آموزان در یک محیط فیزیکی و روانی امن، جذاب، صمیمی و خودجوش،

  •       توجه به تعقل ورزی و بصیرت به جای حافظه محوری،

  •       نقش فعال دانش آموزان در کلیه فعالیتهای آموزشی و اجرایی مدرسه در يك محيط اجتماعي،

  •       توجه جدی به آموزشهای کاربردی و نزدیک به محیط واقعی زندگی.

مستندات مفصلي در معرفي رويكرد مدرسه حكمت وجود دارد؛ از جمله دو كتابچه "معرفي برنامه" و "معرفي رويكرد"، و نيز كتاب "نظام برتر"، كه متن آنها از طريق سايت مدرسه (www.maktabe-hekmat.ir) قابل دسترسي است. همچنين فيلمهاي معرفي رويكرد مدرسه نيز وجود دارد كه در صورت تمايل ارائه مي شود. ضمن آنكه هيچ يك از اين مستندات، جاي بازديد مستقيم از مدرسه و لمس عيني شرايط و خصوصيات آن را نخواهد گرفت.

5- آيا مدرسه حكمت فقط يك مدرسه است يا هدفي وسيعتر را دنبال مي كند؟

مدرسه حكمت، بخشي از دو طرح پژوهشي در سطح ملي است. طرح اول، "طرح مطالعه و طراحي معماري نظام آموزش دين بنياد براي جامعه اطلاعاتي" است. تلاش اين طرح، تحول نظام آموزش كل كشور به سمت نظام آموزشي مطلوب مبتني بر مباني معرفتي ديني، براي پاسخگوئي به نيازهاي جامعه در حال تحول و آينده است.

مبتني بر طرح اول، طرح دوم يعني "طرح ايجاد يك مجموعه آموزشي راهنما (پايلوت) براي بستر سازي نظام آموزش دين بنياد براي جامعه اطلاعاتي (مدرسه حكمت)" تعريف شده است. هدف از اين طرح، ايجاد يك مجموعه مدارس نمونه است كه تحقق عملياتي نظام آموزشي مطلوب را در سطح يك مدرسه نشان دهد، و ابعاد برنامه درسي مورد توجه در آن را به صورت عملياتي نشان دهد.

بدين ترتيب، هدف از ايجاد مدرسه حكمت، تنها ايجاد يك مدرسه و ارائه خدمت به تعدادي از دانش‌آموزن نيست؛ كه البته خود آن نيز امر بسيار مهمي است (همانگونه كه قرآن كريم فرموده است كه هر كس فردي را زنده كند، گويي تمام مردم را زنده كرده است). اما مدرسه حكمت، علاوه بر هدف مهم مذكور، تلاش مي‌كند زمينه تحول كل نظام آموزشي كشور را فراهم نمايد. امری که دور از دسترس نیست و هم اکنون رگه‌هایی از آن، هر چند کمرنگ، در برخی ابعاد نظام آموزشی به چشم می‌خورد و پیوسته نیز در حال گسترش است. از اين روي اولاً طراحي روشها و سازوكارها در مدرسه به‌گونه‌اي انجام مي‌شود كه قابل تعميم به مدارس ديگر و قابل ترويج روش باشد. ثانياً اين هدف متعالي منجر مي‌شود كه سازوكار، رفتار و عملكرد مدرسه حكمت بيش از حد يك مدرسه با روش جديد، مورد تعمق و تدبير و بررسي قرار گيرد.

انتشار سازوكار مدرسه حكمت نيز از طريق سازوكار "نشان حكمت" پيش بيني شده است. طبق اين سازوكار، مدارس ديگر موجود در كشور، براي شكل گيري مشابه الگوي مدرسه حكمت، در سطوح و درجات مختلف، ياري مي‌شوند. در اين مسير، تمهيدات لازم برای آموزش و ارتقای توان کادر آموزشی مدرسه داوطلب، ارتقای سیستم اجرایی و آموزشی، تغییر بسترهای محیطی مدرسه، در اختيار گذاشتن ابزارها و سامانه‌ها و محتواي آموزشي، بهبود برنامه درسی و در نهایت تغییر کل فعالیتهای مدرسه با رویکرد آموزشی و سازمانی مدرسه حکمت ایجاد می شود، و پس از رخ دادن اين تغييرات و انجام مميزي و سنجش تغييرات و مطلوبيت آن، "نشان حكمت" به مدرسه مذكور داده مي‌شود.

همچنين انتظار آن است كه طيف وسيعتري از انتشار رويكرد نيز به صورت غير مستقيم با الگوگيري و اثر بخشي غير مستقيم در ساير مدارس و نيز سازوكارهاي رسمي نظام آموزشي صورت گيرد (كه هم اكنون نيز آغاز شده و آثار آن عملا قابل مشاهده است).

6- آيا مدرسه حكمت يك بنگاه اقتصادي و درآمدزا است؟ يك مركز پژوهشي است؟ يا يك مركز خيريه؟ و آيا خودگردان است؟

·        اول: خود موسسه، از ابتداي تاسيس،‌ نه با قصد انتفاع، بلكه براي انجام رسالت تعيين شده، ايجاد شده است.

·        دوم: مدرسه با نيت خيريه يا وقف تاسيس شده است. و موسس امكان هيچگونه سودي را در آن ندارد. متن تعهد خيريه در سايت مدرسه قابل مشاهده است.

·        سوم: مدرسه با رويكرد پژوهشي ايجاد شده است.

·        چهارم: علاوه بر بعد پژوهشي آن، مدرسه حكمت رسالت خود مي داند تا علاوه بر فراهم كردن شرايط تحصيل دانش آموزان معمولي(كه براي تحصيل در مدرسه  شهريه پرداخت مي‌كنند)، شرايط تحصيل دانش آموزان بي‌بضاعت، كم بضاعت و ايتام را نيز فراهم نمايد. به همين دليل با جلب حمايت خيرين، در حال حاضر حدود 40% دانش آموزان، تحت پوشش خيريه در مدرسه تحصيل مي كنند.

·        پنجم: به دليل اينكه اين مدرسه يك مدرسه پژوهشي است، هزينه هاي سنگين پژوهش و ايجاد بسترهاي نوآورانه آن، امكان خودگرداني آن را حداقل تا چند سال آينده نخواهد داد.

7- با توجه به عدم خودگرداني، منابع مالي مدرسه تا كنون چگونه تامين شده است؟

·        هزينه 15 سال فعاليت مطالعاتي مقدماتي و بسترسازي مدرسه، و فعاليت مدرسه در سال 88 به لطف و عنايت خداوند متعال تماما توسط موسسه و شخص موسس تامين گرديده است.

·         طي دو سال اخير، بخشي از منابع مدرسه از كمك خيرين و نيز كمك دريافتي از بيت مقام رهبري تامين گرديده است.

·        بخش زيادي از منابع نيز تا كنون تامين نشده است؛ و به صورت پرداخت ديون به افراد و سازمانها، بر عهده موسس، موسسه و مدرسه است.

·        در حال حاضر مجموعا حدود 50 همكار تمام وقت،‌ در حوزه هاي پژوهشي، آموزشي و اجرائي با مدرسه همكاري مي‌كنند.

·        ساختمان موسسه و مدرسه در حال حاضر استيجاري است. و موسسه و مدرسه هيچ مكاني را در تملك خود ندارد.

8- آيا اين كار از نظر علمي و عملي شايستگي خود را احراز كرده، كه ضرورت حمايت دولتي از آن وجود داشته باشد؟

تقريبا تمام حوزه هاي اصلي وزارت آموزش و پرورش، به نحوي از سالهاي قبل با اين طرح و فعاليتي كه در آن در حال انجام است، آشنائي دارند. شخصيتهاي برجسته و صاحبنظر نظام تعليم و تربيت، تقريبا بدون استثناء، در حد مواجهه و آشنائي با ابعاد فعاليت علمي و عملي انجام شده، اذعان به سودمند بودن آن براي نظام تعليم و تربيت كل كشور داشته، ضرورت حمايت از آن را اعلام كرده اند؛ همچنين اغلب آنها ابعاد كار علمي و عملي انجام شده را بدون نمونه مشابه و بي نظير دانسته اند. طبق شواهد موجود و قابل ارائه (بصورت فيلم جلسات) هر چه ميزان صرف وقت و بررسي هر يك از اين عزيزان بيشتر بوده است، تاكيد آنها بر موارد مذكور بيشتر و شديدتر بوده است.

9- آيا متوليان دولتي كه اين كار رسما به حوزه آنها مربوط مي شود (نظير وزارت آموزش و پرورش)، كمكي به تامين منابع اين كار انجام داده‌اند؟ چرا؟

متاسفانه پاسخ منفي است. بجز يك مرحله كمك بيت مقام معظم رهبري (كه به نظر اين مدرسه وظيفه بيت معظم له نبوده كه به چنين مراكزي كمك كند،‌ بلكه اين وظيفه بر عهده جايگاههاي قانوني و رسمي است كه براي اين كار پيش بيني شده است؛ و كمك مذكور از بزرگواري آن مقام معظم و توجه ايشان به اهميت موضوع ناشي شده است)، هيچ كمك دولتي و حكومتي به اين كار انجام نشده است.  عليرغم حمايت كلامي و ظاهري مسئولين محترم در جلسات متعدد، و با اينكه ابعاد مختلف اين كار در قالب طرحهاي مختلف بصورت رسمي در حوزه هاي مربوطه ارائه شد (اغلب با پيشنهاد و درخواست اوليه خود حوزه هاي مذكور)، اما در هيچ يك از موارد عملا اين طرحها به مرحله عملي حمايت نرسيد. و به نظر مي رسد در تقريبا تمام اين موارد، عدم حمايت عملي و تامين منابع، ناشي از غلبه ديدگاههاي شخصي (ناشي از محافظه كاري در مقابل پارادايم رقيب)، بر ديدگاههاي علمي، فني و منطقي باشد.

10- چه دليلي وجود دارد كه مراكز و افرادي غير از متوليان رسمي حوزه تعليم و تربيت، به اين كار كمك كنند؟

به همان دليل كه نظام رسمي تعليم و تربيت، خود را متعهد به پاسخ دادن به سئوالات چهارگانه مطرح شده در ابتداي اين متن نمي داند! مثلا در مسئله غير كاربردي بودن دانسته هاي فارغ التحصيلان،‌ نظام تعليم و تربيت با پاك كردن صورت مسئله، با زباني غير رسمي (و حتي گاه رسمي) اعلام مي كند كه: "وظيفه ما تربيت افراد براي كار نيست. خود مراكز كار بايد به فكر تربيت افراد مورد نياز خود باشند. وظيفه ما فقط تعليم علوم و مهارتهاي پايه است! حتي اگر اين علوم و مهارتهاي پايه مستقيما قابل كاربرد نباشد، و هيچ روزي به درد فارغ التحصيل نخورد".

با توجه اينكه سازوكارهاي مختلفي براي انتشار اثرات مدل تعليم و تربيت مدرسه حكمت در كشور پيش بيني شده است، هر كسي كه از توانمند شدن فارغ التحصيلان اين مرز و بوم بهره مند مي شود، انگيزه كافي را براي كمك به چنين توانمند كننده‌اي خواهد داشت.

اگر شما يك سازمان دولتي، يا يك مركز غير دولتي در زمينه صنعت يا تجارت هستيد، كمك شما به چنين مدرسه‌اي در دراز مدت مي تواند اثرات چند ده برابري را نسبت به ميزان كمك شما در صنعت وتجارت داشته باشد.

حتي اگر شما يك فرد هستيد كه مي خواهيد به اين مدرسه كمك كنيد، علاوه بر اجر اخروي كه در تجارتي بدون كساد توسط خداوند متعال تضمين شده است، ثمرات بازخورد كمك شما مي تواند در تعليم و تربيت فرزندان و نسلهاي بعدي شما دريافت شود.

محافظه كاري نظام آموزشي موجود، و بدنه لخت وزارت آموزش و پرورش، قطعا اجازه شكل گيري چنين تحولي را از درون خود نخواهد داد. بنا بر اين به انتظار نشستن براي تحول رسمي دروني اين وزارت و نظام آموزشي، و ثمر بخشي آن در فرزندان و نيروي انساني آينده ما،‌ انتظاري است كه هرگز محقق نخواهد شد. مگر آنكه خود ما به فكر خودمان و آينده جامعه خودمان باشيم!

مدرسه حكمت تنها مجموعه اي نيست كه به چنين تلاشي دست زده است. اما قطعا يكي از موثرترين آنها است (ان شاء‌ الله). 

11- در چه ابعادي مي توانيم به تامين منابع مدرسه حكمت كمك كنيم؟

·         كمك عمومي براي هزينه هاي مدرسه،

·         تامين شهريه دانش آموزان كم بضاعت و ايتام،

·         تامين هزينه هاي تحصيل دانش آموزان معلول و كم توان جسمي و ذهني،

·         كمك به تامين هزينه هاي عمراني (شامل زمين يا اختصاص آن و بنا و تجهيز آن) (كه بناي ساخته شده به نام خير بزرگوار نامگذاري مي شود)،

·         كمك به تامين هزينه هاي پروژه هاي پژوهشي، و طراحي و توسعه بسترهاي مدرسه (كه بعضا به صورت مستقل از مدرسه نيز در كشور قابل استفاده است) (نظير طراحي و توليد نرم افزار فرهنگ و دايره المعارف چند رسانه‌اي ياور تعليم قرآن كريم به كودكان و نوجوانان، و نيز نرم افزار ارائه متن قرآن به سبك فرق و مكث(يك سبك براي ارائه و نگارش ترجمه قرآن كريم))

 

كمك در اين موارد مي تواند، به هر ميزان، كم يا زياد، بصورت كمك بلاعوض يا قرض الحسنه با مدت معين انجام شود. ضمن آنكه مدرسه حكمت از كمكها و حمايتهاي مادي و معنوي ديگري كه بتواند بخشي از مشكلات مدرسه را برطرف نمايد، استقبال مي كند. در صورتي كه كمك يك سازمان يا موسسه به صورت مداوم انجام شود، مدرسه حكمت در گزارش فعاليتهاي خود از آن سازمان يا موسسه به عنوان حامي نام خواهد برد.

ضمن آنكه يك انتخاب اصلي براي موسسه، واگذاري كل موسسه و مدرسه به يك موسسه حامي است. موسسه حامي مي تواند يك سازمان دولتي، يا خيريه باشد.

به دليل شفافيت اطلاعات عملكرد مالي و عملياتي و آموزشي مدرسه، ياري كنندگان محترم مي‌توانند، جزئيات عملكرد مدرسه را مشاهده و از چگونگي صرف هزينه ها و اثر بخشي آن با خبر باشند.           

12- كمك مالي مستقيم يا تماس به چه صورت مي تواند انجام شود؟

كمكهاي عمومي نقدي مي تواند از طريق واريز به حساب 0103096402005 سپهر نزد بانك صادرات شعبه مركزي بابلسر به نام مدرسه حكمت، انجام شود. متمني است، به جهت تسهيل در شفاف سازي حسابها و صدور رسيد رسمي، ما را به نحوي از كمك مالي خود مطلع سازيد.

ساير كمكها يا موارد قرض الحسنه، يا مواردي كه شخص كمك كننده، تمايل به تخصيص كمك در موارد خاصي داشته باشد، مي تواند از طريق تماس مستقيم انجام شود:‌

آدرس: بابلسر – ميدان شيلات – خيابان جانبازان – كوچه سينا – مجتمع پژوهشي و آموزشي حكمت

تلفن مدرسه: 7 و 5221876 - 0112

تلفن موسسه: 5221887 - 0112

اي نامه:‌ majidi.office@gmail.com

وب سايت مدرسه: www.maktabe-hekmat.ir

وب سايت موسسه: www.irit.ir

الحمد لله رب العالمين   

 

 
 

موسسه مطالعات راهبردی فناوری اطلاعات

 

طرح معماری نظام آموزشی برای جامعه اطلاعاتی

 

طرح مبنا

(مجموعه آموزشى راهنما در بستر سازى نظام آموزشى براى جامعه اطلاعاتى)

 

ثبت نام

 

اخبار

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 
       ______________________________________________________________________________________________
هرگونه نقل قول و  استفاده از مطالب و مستندات اين سايت تنها با ذكر مرجع مجاز مي‌باشد.
نظرات و پيشنهادات خود را به آدرس info@irit.ir ارسال نماييد.
موسسه مطالعات راهبردى فناورى اطلاعات، 1388